Zyskaj pewność
Dołącz do Flatmate i otrzymuj gwarantowany czynsz. Wypełnij formularz - oddzwonimy najszybciej jak to możliwe.
Gdy kończy się okres wynajmu mieszkania, wynajmujący ma obowiązek rozliczyć z najemcą wpłaconą wcześniej kaucję. Wiąże się to z koniecznością inspekcji lokalu. Protokół zdawczo-odbiorczy to najlepsze rozwiązanie, aby obie strony były w tej sytuacji zabezpieczone – by najemca nie został pociągnięty do odpowiedzialności za uszkodzenia, które występowały w dniu podpisania umowy, a wynajmujący miał możliwość rzetelnej oceny stanu przed rozpoczęciem i po zakończeniu wynajmu,
Należy obejrzeć mieszkanie bardzo dokładnie, uwzględniając wszystkie zakamarki. Dobrze jest wykonać fotografie dokumentujące realny stan mieszkania, a także wskazania liczników zużycia wody, gazu czy energii elektrycznej.
Warto umówić się na oględziny mieszkania przed dniem zdania lokalu. Dzięki temu będą się one mogły odbyć bez pośpiechu, a wynajmujący będzie mieć czas na usunięcie różnych nieprawidłowości. W ten sposób najemca uchroni się przed potrąceniami z kaucji, zaś mieszkanie będzie gotowe do przyjęcia nowego lokatora w dniu zdania kluczy przez poprzednika.
W ramach odbioru należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii:
- Protokół zdawczo-odbiorczy,
- Kaucja i jej wysokość,
- Weryfikacja stanu nieruchomości,
- AGD i RTV,
- Meble i materace
Protokół zdawczo-odbiorczy to dokument podpisywany w dniu zawarcia i zakończenia umowy wynajmu i będący podstawą do dalszych rozliczeń między stronami. Jest on sporządzany w dwóch jednakowo brzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
W protokole zdawczo-odbiorczym zawarte są informacje na temat każdego urządzenia znajdującego się w mieszkaniu. Dotyczy to zarówno sprzętów RTV i AGD, jak i instalacji wodno-kanalizacyjnej, urządzeń grzewczych czy stanu podłóg, ścian, okien i drzwi.
Dla zabezpieczenia obu stron warto zadbać o to, by taki protokół był jak najbardziej dokładny. Przykładowo: jeśli uwzględnia ubytki w tynku, to należy opisać ich ilość, wielkość i położenie lub jeśli na suficie pojawiają się przebarwienia, dobrze jest je sfotografować.
Kaucja jest określona w umowie i opłacana wraz z jej podpisaniem. Są to środki zamrożone na czas trwania wynajmu i muszą zostać rozliczone, a odpowiednia ich część – zwrócona najemcy.
Za pomocą protokołów podpisanych w dniu rozpoczęcia i zakończenia wynajmu, a także dowodów wpłat czynszu, możliwe jest określenie, czy wynajmujący poniósł straty.
Podczas rozliczania kaucji nie można zapominać o tym, że najemca nie ponosi odpowiedzialności za zużycie przedmiotów będące naturalną konsekwencją ich używania zgodnie z przeznaczeniem. Jeśli zatem panele podłogowe będą wytarte, nie można z tego tytułu pomniejszyć kwoty zwrotu – ale kiedy te same panele spuchną w wyniku kontaktu z wodą, jest to podstawa do pociągnięcia lokatora do odpowiedzialności.
Stan techniczny nieruchomości określa integralne jej części. Innymi słowy, są to instalacje, ściany czy dach. Podczas odbioru mieszkania należy sprawdzić, czy w rogach pomieszczeń nie pojawiają się na przykład ciemne plamy oznaczające zagrzybienie, ani przejaśnienia wskazujące na świeżo usunięte wykwity. Warto jest przyjrzeć się łączeniom ścian i sufitu pod kątem ewentualnych pęknięć, a także sprawdzić szczelność okien i drzwi.
Niezwykle istotnym aspektem, mogącym odpowiadać za bezpośrednie zagrożenie życia, jest sprawna wentylacja – zwłaszcza w mieszkaniach wyposażonych w instalację gazową.
Do tej grupy można zaliczyć niemal wszystkie przenośne przyrządy w mieszkaniu, niebędące meblami. Podczas podpisywania protokołu zdawczo-odbiorczego dobrze jest zwrócić uwagę na ich stan czy wiek.
Najemca ma obowiązek zdać mieszkanie wyposażone w te same urządzenia, które znajdowały się w nim, gdy się wprowadzał – chyba że podczas wynajmu coś zostało wymienione, na przykład z powodu awarii. Na takie działania jednak wynajmujący powinien wyrazić pisemną zgodę.
Podczas kontroli AGD istotna jest czystość – dobrze jest zajrzeć do wnętrza piekarnika, sprawdzić dysze kuchenki czy kołnierz przy bębnie pralki.
Na najemcy spoczywa obowiązek dbania o stan mebli i materacy. Oznacza to na przykład wymianę uszkodzonych klamek czy zawiasów w szafkach.
Jest to o tyle istotne, że umeblowanie to ważna część wystroju mieszkania i wymiana pojedynczych elementów systemu może negatywnie wpływać na jego walory estetyczne. W związku z tym, nawet wstawienie dodatkowych regałów czy stolika przez najemcę powinno zostać uzgodnione z wynajmującym.
Szczególnym przedmiotem, wymagającym uwagi, jest materac. Należy sprawdzić, czy nie pojawiły się na nim przebarwienia wskazujące na konieczność kosztownego prania chemicznego, czy sprężyny wewnątrz nie są uszkodzone, a przede wszystkim – zadbać o jego higienę.
Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy pomóc!
Dołącz do Flatmate i otrzymuj gwarantowany czynsz. Wypełnij formularz - oddzwonimy najszybciej jak to możliwe.